0
donateurs
€6000
van €6000 gedoneerd
Er kan niet meer gedoneerd worden op dit project.

kraud-fun-ding een zomer lang crowdfunden

100% behaald

Projecteigenaar: Katja Heitmann

Klik hier voor een video over dit project

Wat is kunst waard? Die vraag stelde Katja Heitmann zichzelf toen ze, vers afgestudeerd van de choreografie-opleiding van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, zich beraadde op haar toekomst. Ook al was ze genomineerd voor meerdere prijzen, hoe ze het komende jaar zou doorkomen was nog totaal onduidelijk. Er waren geen voorzieningen meer voor jong talent en een onbekende theatermaker krijgt nauwelijks aansluiting tot theaters en festivals. Maar Katja wilde doen waar ze voor was opgeleid: maken en spelen.

foto tapschoen         publiek boulevard 

Dit inspireerde haar, samen met muzikant/producer Sander van der Schaaf  tot het maken van een voorstelling waarin het publiek bepaalt wat er gebeurt: ‘kraud-fun-ding’. Het publiek mag gratis naar binnen. Sterker nog, ze krijgen geld van de artiesten. Het enige wat ze hoeven te doen is een sticker op een munt te plakken. Eenmaal binnen veranderen de artiesten, uitzinnig uitgedost in goud, zilver en glitter, in levende standbeelden. Het publiek moet bijdragen, dan pas begint de show.

Met deze voorstelling gingen Katja en Sander de ‘vrije markt’ op. Een aantal zomerfestivals,, maar ook minder voor de hand liggende plekken zoals de Eindhovense Koninginnedag, de Nijmeegse Vierdaagsefeesten en de Tilburgse Kermis. Vaak zonder gegarandeerde vergoeding probeerden ze met de giften van de toeschouwers de zomer van 2013 te overleven.

Om dit project werkelijkheid te laten worden was er een tent nodig, decor, kostuums en een aanhangwagen om het geheel in te vervoeren. Daarnaast een enorme tijdsinvestering in mails, telefoontjes en planschrijven om programmeurs en opdrachtgevers te overtuigen. En niet te vergeten natuurlijk de voorstelling zelf, die bedacht, gerepeteerd en geproduceerd moest worden. Katja en Sander zijn in oktober 2012 begonnen met concepten voor de grote zomerfestivals en het aanschrijven van mogelijke partners. Vanaf februari tot en met september zijn zij praktisch fulltime met de productie bezig geweest.

Zonder subsidies, zonder co-producenten als festivals of theaters, met alleen steun van het fonds Tilburg voor Cultuur is het gelukt om afgelopen zomer in 48 speeldagen en 321 voorstellingen meer dan 9000 bezoekers te trekken. Ter vergelijking: dit zijn 13 uitverkochte schouwburgzalen. Een enorme prestatie voor een debutant.

Het fonds Tilburg voor Cultuur heeft bijgedragen aan de tent, façade, kostuums en de aanhanger. Als tegenprestatie heeft  kraud-fun-ding 14 dagen in Tilburg gespeeld onder de noemer Tilburg voor Cultuur, met speciale muntstickers, om zo promotie te maken voor het fonds. De voorstelling bereikte in Tilburg zo’n  1200 bezoekers, waaronder bij Museum de Pont, op de Meimarkt, de Dansnacht, Festival Mundial en op de Tilburgse Kermis.

Hoewel het moeilijkst om publiek te trekken, waren de onconventionele plekken zoals de Tilburgse Kermis wel de meest verrassende en leerzame plekken om te spelen. Katja: “De reacties waren heel puur. Op de Tilburgse Kermis hadden we op een gegeven moment drie bouwvakkers binnen met bierblikken in de hand. Wij waren bang dat ze het niet zouden begrijpen, maar ze gingen helemaal mee. Na afloop wilden ze zelfs met me op de foto. Ook was er een jonge hiphopper die spontaan mee ging rappen”. Sander: “Heel bijzonder was een oudere vrouw die eerst bij haar man geld moest vragen om naar de voorstelling te kunnen. Hij wilde niet mee, maar zij stond ongelofelijk te genieten. Heel ontroerend!”. De voorstelling bleek geschikt voor heel veel soorten publiek, van jong tot oud, van ‘kenner’ tot mensen die nooit naar theater gaan.

Het project is vooral een enorm leertraject geweest. De voorstelling heeft zich door het vele spelen enorm ontwikkeld en is in kwaliteit sterk gegroeid. Ook het productionele traject: de organisatie, de verkoop, de promotie is heel leerzaam geweest. Sander: “We hebben echt geleerd hoe belangrijk een goede context is, wáár je staat en hoe je wordt aangekondigd”. Katja: “Niet iedereen krijgt de ironie en het commentaar mee, die mensen beleven gewoon een leuke voorstelling. Gelukkig hadden we op iedere plek wel een paar mensen die begrepen waar we het over hadden. Dat leverde heel interessante discussies op”.

Het publiek heeft zeker bijgedragen, maar de context blijkt enorm belangrijk voor de hoogte van die bijdrage. Die juiste context vonden Katja en Sander vooral op theaterfestivals als Boulevard en Spoffin. Op de minder conventionele plekken was dat veel moeilijker. Deze plekken hadden niet bespeeld kunnen worden zonder de opdracht van Tilburg voor Cultuur, de hulp van zo’n  50 particuliere sponsors en de speelperiode op Festival Boulevard.


Ga naar de website van dit project

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.